Citace:
Spatny olej, zanedbana vymena a podobne. Spatna vacka - sjeta a ucpany mazaci pavouk

Oprava spociva v koupi nove vacky cca 2500,- a vycisteni pavouka a naliti kvalitniho oleje.
(Oživování mrtvol)
Takový kraviny se kdysi psaly na fórech kolem Fiatů Bravo a Brava. Pravda je o trochu jinde.
Olej - OK, ale hodí se spíš uvést termit "nesprávný olej" (dej tam kastól, ten je nejlepší! Nebo plnou syntetykupyčo. Hele, vono mi v tom nějak chrastí...).
Zanedbaná výměna oleje - ani ne. Dokud neni v motoru mazut, dá se. Ale záleží, co za olej to je. Faktem je, že interval výměny po 20.000 km je u aut na hrkání po městě a okolí nesmysl. Po 10.000 je tak akorát.
Vačka - ta se nesjede sama od sebe a ani kvůli materiálu, pokud je stále originál z fabriky (=nebyla už měněná). Sjetá vačka je až následek, nikoliv příčina.
Mazací pavouk - neucpe se, je to kec. Mazat přestává, až když pod víkem ventilů není poznat kde ta vačka je, protože ten prostor je plný ocelových pilin. Paradoxně i takové auto celkem normálně jede. Takže taky až následek, přesněji následek následku. Jediný, co se dá na pavoukovi zlepšit, je výměna těsnění na pavoukových "nožičkách". Guma tvrdne, přestává těsnit a zdvihátka můžou ztrácet tlak/nedostávat dostatečný tlak.
Destrukci vačky způsobuje dehtování oleje a lokální přehřívání hlavy (hlavně vačky a vahadel) vlivem mrtvýho termostatu. Představte si to jako dehtující kotel doma na vsi

Když se topí mokrým, teče po kotli takový hnusný černý fuj, protože vlivem malé teploty hoření ta voda z otopu kondenzuje. Kondenzovaný olej v motoru degraduje rychleji, pak sem tam zadrhne zdvihátko, nevymezí se správně vůle ventilu, vačka klepne do vahadla (to je to "zachrastění ventilů" po studeným startu) a už se to rozjíždí. Dále lokálně přehřátá místa olej rozpalují až přepalují, čímž vznikají karbonové usazeniny/saze. Pozná se podle načernalých "rychlých pruhů" na okraji jednotlivých vaček. Pokud jezdí auto delší trasy a nehoní se studený, k destrukci součástek kolem vačky nedojde. Jen se hodně oleští vahadla (i přes to, že originály maji kluznou plošku ze slinutých karbidů) a trochu ubyde z materiálu vačky. Výměně vačky a souvisejících dílů se ale vyhnout nedá ani v tomto případě.
Sorry, nedalo mi to
