Ahoj, kluci, možná se budu opakovat, ale zkusím trochu rozepsat opravu stahování okna.
Popíšu zde problém způsobený vadným "klouzátkem"
Vycházel jsem z tohoto návodu - liší se to v pár dílech, ale jinak je to dobře zpracované:
http://ulozto.cz/xyvaT113/vymena-klouzatka-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1. V okně zapraskalo a nejede dál - první pomoc - řešení někde na cestě:
- hned jak v tom zapraská tak přestat (okřiknout toho, co zrovna s oknem manipuloval ať nepokračuje, zamezíte tím dalším problémům)
- nesnažit se s tím nic dělat
- okno ručně při otevřených dveřích vytáhnout nahoru a zalepit páskou
- páskou přelepit i všechny vypínače, které okno ovládají (člověk je zapomnětlivý, tak ať to omylem někdo nezkusí stahovat)
2. Řešení
- koupit díl 71730300 (tento myslím na pravou stranu, díl na levou se liší v posledním čísle) já koupil raději oba - cena je 130kč za kus
Odstrojit tapec:
- tlačítka na ovládání oken se vyloupnou, vyloupne se kryt repro, a červená odrazka (všude číhá křížový šroubek který drží tapec)
- madlo ve dveřích drží dva imbusy, ty je také potřeba vyšroubovat a "vyvléct konektory"
- konektory jsou tam 4 - ovládání okna, osvětlení kliky, repro, osvětlení země
- dohromady je tam myslím 6 šroubů, v případě nejistoty tapec za použití mírné síly postupně odchlípnout a kouknout jestli to někde drží
- oddělat bílý bublinkový materiál, aby se dalo dostat k mechanice
- v rámci přípravy přilepit okno ještě další páskou v hodní poloze, aby se neodlepilo
Vytáhnout mechanismus:
- po nahlédnutí někde dole ve dveřích pravděpodobně uvidíte kusy plastu z klouzátka, většinou je to bílo-průhledný plast s kapkou nějaké barvy (zelená/modrá)
- nebojte se jít do toho a první to vytáhnout, je zbytečné se zdržovat tím, že si zkouším zapamatovat a nahmatat, jak to tam bylo – člověk stejně nic nezjistí a po vytažení je to celkem jasné
- je ale vhodné si pamatovat, jak byl motor v okně vložen, stejně tak plech, a po vymontování to odložit v dané pozici
- dohromady je potřeba povolit 5 šroubů – 3 z nich drží motor a (jsou spíše zlaté barvy), dva drží nahoře a dole černý plech, který dělá dráhu pro klouzátko (jsou spíše stříbrné barvy).
Po vytažení tedy máme motor, ze kterého trčí dva bowdeny s lanky a černý plech, na kterém jsou z každé strany dvě kolečka s drážkou pro lanko. + k dispozici nové klouzátko
Mechanismus funguje tak, že motor jedno lanko navíjí a druhé povoluje. Lanka jsou spojená na černé kolejnici klouzátkem, které tím jezdí nahoru a dolů. Funguje to tak dobře díky tomu, že je to všechno napnuté. Pro klouzátko je ve skle okna připravená kruhová díra.
Složení stahovacího mechanismu:
- Nasadit klouzátko na černý plech (ten pro něj funguje jako kolejnice) – výstupek klouzátka pro okno bude při montáži směrem ven (ke mně) nikoliv dovnitř do dveří, klouzátko se nasazuje, aby bylo „tykadlem dolů“
- Po nasazení klouzátka je potřeba do něj zapojit lanka z obou stran. To vidím jako jeden z nejtěžších úkolů a já jsem k tomu potřeboval další 2 lidi. Lanka totiž musí jít přes bílá kolečka (kladky), a také musí být zapojené a zajištěné v klouzátku. Pro napojení do klouzátka je potřeba přesah asi 4mm, aby se tam mohl zachytit váleček, kterým lanko končí
- Znamená to tedy připravit bowdeny aby nebyly někde vyskočené, aby vše bylo narvané nadoraz a pak požádat někoho, aby co nejvíc stlačil pružiny na bowdenech u motoru. Tím se získají další potřebné milimetry volného lanka, aby se mechanismus dal složit. Já jsem to první zapojil do klouzátka a pak pomocí šroubováku přetáhl přes bílé kolečko. Tím lanko skočilo tam kde má být.
- Pokud to nejde, můžete zkusit motor připojit do dveří, další lidi by měli držet napnuté lanka a pak s tím jen rychle „hrknout“ tam a zpátky. Pokud jsou lanka někde nevhodně navinutá, tak by je to mělo povolit. Čímž získáte dalších pár milimetrů, které se vám při napojení lanek do klouzátka hodí.
- Vše vždy musí být napnuté, jinak se to pos… pokazí.
- Po úspěšném spojení obou lanek v klouzátku můžete udělat první test, jestli to funguje. Klouzátko by mělo při ovládání okna jezdit nahoru a dolů po černém plastu.
Zastavení stahování u Lybry z roku 2000 je řešeno pravděpodobně tak, že při vyšším odběru proudu okno zastaví. Při testování mimo auto tedy opatrně, je možné že klouzátko pojede tak daleko, že seskočí z plechu. Při testování mimo auto tedy nedoporučuji používat krajní polohy.
Pokud jste došli až sem, podejte svou levou ruku pravé ruce a zatřeste – nejhorší máte za sebou.
Instalace mechanismu do okna:
- Následující část se technicky nedá úplně přesně popsat, každopádně mechanismus je potřeba tam dostat tou dírou ve dveřích, a nevadí mu, když ho člověk trochu nahne a nakroutí, navíc není potřeba ho ze startu dávat přesně na své místo
- Po přesunu do dveří je potřeba mechanismus nahnout směrem k sobě a dát ho trochu na ležato a zkusit pomaličku spouštět okno – tam je pak vidět, kde tomu co vadí a co je potřeba posunout jinak
- Aby se dalo okno nasadit na kulatý výstupek na klouzátku, je potřeba, aby bylo asi ze 70% zatažené ve dveřích, pak jde trochu vyhnout okno a trochu pohýbat mechanismem tak, že se ten výstupek trefí přesně do díry v okně
- Nasazování je koordinace spouštění okna a posouvání mechanismu na své místo, kde pak bude přišroubován
- Tady pozor – já jsem to složil bez dalších věcí, ale viděl jsem, že na klouzátku by měl být ještě nějaký kroužek, který vymezí okno – při skládání jsem tuto informaci neměl a vymezovací díl nenašel, takže mám přímo klouzátko narvané v okně – jestli to fungovalo doteď, bude to snad fungovat i do budoucna
- Na závěr to tím volným tykadlem zajistit. Přetáhnout ho kolem okna a zacvaknout zpátky do výstupku z klouzátka.
Po tom, co se mechanismus potkal a spojil s oknem je vhodné otestovat celou funkci. První jsem po krůčcích posunoval okno nahoru a dolů, pak víc a nakonec jsem otestoval plné rozsahy. Pokud to funguje a při testování se neozývá praskání okna, dalo by se říct, že je akce úspěšná.
Dále přijde finálně utáhnout mechanismus ve dveřích a celé auto složit zpátky do celistvého stavu.
U mého auta roku výroby 2000 mám vždy po ruce dvousložkový epoxid a sekundové lepidlo, protože některé plasty jsou křehčí a občas se při nešetrné manipulaci lámou západky.
Toto je první verze, psaná na rychlo, ještě to trochu učešu a dodám pár fotek.