Trošku oživím tohle téma...
Začala se mi dít zvláštní věc. Při jízdě do rejdu, cca 50-70% se ozývá klasické "homokineťácké" cvakání. Kloub řekl jsem ji, co jiného. Jenže zvláštní je, že se to ozve jen při přidání plynu. Uvedu praktickou ukázku. Rozjedu se na volném place do rejdu, ozve se třikrát až čtyřikrát cvaknutí a je klid a jedu rychlostí X pořád dokola. Lehce přidám plyn, znovu se ozve třikrát cvaknutí, další cvakání se neděje a jedu rychlostí Y (zkrátka o špetku rychleji). Znovu přidám plyn, znovu se to ozve a znovu kli a jedu ještě rychleji. A tak by to zjevně šlo pořád dokola. Zajímavé je, že při konstantní rychlosti to nedělá ani při totálně plném rejdu (kde by se klasicky načatý kloub už projevil). Při brzdění motorem, nebo na volnoběh to samozřejmě nedělá nic. Směrem doleva to dělá víc, směrem doprava mnohem méně, ale tak jako tak se zvuky ozývají z pravé části.
A teď vypozorované věci a fakta. Manžety na obou kloubech jsou OK, jak na vnitřních tak vnějších. Jak to vypadá pod nimi, jsem ještě nezjistil (je možné, že kloub je "jen" suchý"). Nedávno (cca 4000km) byly vyměněny všechny čepy (v ramenou i čepy řízení), tyčky stabilizátoru, ložisko levého předního kola, kompletně všechny kladky na drážkový řemen pohonu příslušenství (včetně napínáku s pérem). Kola jsou dvakrát převážené (originál alu Kappa s pneu 195/65/15 Dunlop Wintersport, takže tam problém nevidím).
Je tu ovšem jedno veliké ALE... tyhle pazvuky od kol, se začali ozývat naprosto ve stejný den co se začala ozývat servo pumpa posilovače řízení. Za studena nic, ticho, ale jakmile se motor ohřeje, začne kvičet (nebo pištět, hučet, to je zkrátka to samé, vydává to zvuky), kapaliny je tam samozřejmě dost (Tutela GI/A, dokonce loni v lednu kompletně vyměněná (dokonce dvakrát za sebou, přímo odpojením hadic, aby bylo jisto, že je tam jen Tutela a ne nějaká dvacet let stará srajda)), řemen napnutý (napínák funguje). Servo sice servuje naprosto bezproblémů, při jízdě rovně a vyšších rychlostech není prakticky slyšet, ale při manévrování nebo pomalejších rychlostech je slyšet jak v kabině (což je vždycky paradoxně víc než venku), tak i venku a není to prostě normální aby to bylo takhle hlasité. Krom toho kapalina začíná lehce přitom kvičení pěnit v nádobce (odvzdušnit jsem to samozřejmě také zkoušel, bez úspěchu). Jediné co jsem vypozoroval, že když je víc jak 10 stupňů nad nulou, tak kvičení je slabší, jakmile je k nule, je to horší. Divné je, že při mrazu za studena, ticho jak po pěšině, kapalina je ok (nepění). Prostě haluz.
Trošku jsem začal ten kloub nebo co se to tam ozývá spojovat s tou servo pumpou - jestli není zkrátka načaté řízení. Ale nic zvláštního nepozoruju. Kapalina neubývá ani o kousek, řízení jde lehce, nezadrhává, neklepe se, nepere se se mnou, zkrátka jako by nic. Pravda, jednou se stalo, že auto při 50km/h se zváštně třepalo, ale zase jen při konstnatní rychlosti, při přidání plynu to zmizelo a jelo to normálně. Ale dávám to za vinu silnici, protože o hodinu později jsem jel pro naprosto novém asfaltu po rovině a jelo to jak z partesu bez náznaku čehokoliv (jen tak pískající servo pumpa zůstává a samozřejmě cvakání kloubu).
Napadá prosím někoho něco? Servo pumpu vyměním, to je jasné. Ale ten kloub mě zajímá. Jestli to může spolu souviset. Obojí se objevilo v jeden den. Možná je to jen blbá náhoda, ale to by byla teda hodně zvláštní náhoda, dvě závady ve stejnou chvíli.
Díky všem za případné rady.
----------------------------
Kappa 2.0 V.I.S.
|