...:::LANCIA KLUB - FORUM:::...

Právě je pon pro 10, 2018 22:03

Všechny časy jsou v UTC+02:00


Pravidla fóra


V této sekci budou uváděny pouze návody na individuální úpravy nebo opravy aut. Nesmí se zakládat témata s dotazy typu "potřebuju poradit s....". V názvu tématu uveďte na jaký model, motor je oprava (úprava) určena. Snažte se svůj popis doplnit co nejvíce informacemi a nejlépe i fotodokumentací.
Příspěvky v tomto fóru podléhají před zobrazením schvalováním. Za každou radu a tip na opravu a úpravu předem děkujeme. Pomáháte sami sobě :)

Upozornění: V moment odeslání se stává návod majetkem lanciaklubu a není dovoleno ho bez souhlasu vedení LK dále publikovat. Neplatí pro publikování návodů osobou, který ho vytvořila.



Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 6 příspěvků ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte bře 08, 2011 23:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Příspěvky: 32
Bydliště: Kolín
Když jsem si Kappu pořídil, řazení nebylo nijak přesné ani výrazně snadné. Myslel jsem nejdřív, že je to daň za její věk. Potom mi to jeden mechanik rozdělal a zjistil, že pouzdro z umělé hmoty, které eliminuje vůli na vodorovné tyčce, která jde z řadicí páky do jakéhosi třmenu ze silného plechu a přes další třmen a dva šrouby pohybuje řadícím mechanismem (pouzdro je vidět u řadící páky vpravo od pružiny na obr. 12) je nahrazeno nějakou bužírkou.
Nasadil originální pouzdro a řazení šlo jako po másle. Ujel jsem 800 km a seznam zařaditelných rychlostí měl najednou jenom dvě položky. Trojku a čtyřku. Kappa 2,4 JTD se sice na trojku rozjede, na čtyřku nějakou rychlost vyvine, ale není to ono. Spotřeba je jako u tanku a zpátečku nahrazovat silou paží mé ženy a tchána taky nejde věčně.
Zdálo se mi, že začínám ztrácet svou příslovečně dobrou náladu. Vrátil jsem se tedy do dílny a neodpustil si několik uštěpačných poznámek na mechanikovu odbornost.
Odkryli jsme mechanismus řazení a nevěřili svým očím. Zmíněná vodorovná tyč zasahovala do třmenu jenom špičičkou a měla obrovskou vůli, protože zmíněné pouzdro neexistovalo. Bylo rozlomené dole pod řazením.
Pro správnou funkci řazení je prý důležité, aby kovový váleček uložený v umělohmotném tunelu byl pevně usazen a zajištěn „segrovkou“ (nevím, jak se ta pojistka jmenuje česky), (obr. 02). Z pravé strany je na váleček přišroubován druhý plechový třmen (šipka č. 3 na obr. 02).
Onen váleček byl i se „segrovkou“ a oběma třmeny vysunut vpravo asi do jedné třetiny tunelu. Během vysunování se pouzdro na tyčce od řadicí páky rozlomilo o hranu třmenu a vypadlo. Segrovka si vyhlodala v tunelu cestičku, čímž neplnila svou funkci.
Mechanik vyměnil pouzdro a poradil mi, abych čas od času, nejlépe po každé jízdě vzal šroubovák a přes šroub (šipka č. 3 na obr. 02) zasunul váleček zpět na své místo. Další možností je výměna celého mechanismu, možná i s řadicí pákou. Pak přišel na to, že by se váleček mohl na straně segrovky vyvrtat, vyříznout závit a zajistit šroubkem s velkou podložkou. Mezera mezi koncem válečku a segrovkou by prý až tak nevadila.
Asi týden jsem denně kvedlal šroubovákem v řazení, až mě to přestalo bavit. Dílna, kam zatím jezdím, je daleko, takže jsem raději začal přemýšlet a přišel na prozatímní řešení.
Doma mi z motoru mé někdejší Škody Octavie Super z roku 1963 zbyly nějaké ventilové pružiny. Vzal jsem jednu z nich (obr. 03) a přemýšlel co dál.
Zakoupil jsem plech ohnutý do pravého úhlu, takzvaný vingl a upravil jej tak, aby šel zavěsit zevnitř na středový tunel mezi předními sedadly (obr. 04). O ten se bude pružina opírat.
Aby pevně seděla v žádoucí poloze, musel jsem jí na vinglu nějak zajistit. Ze staré lyžařské hůlky jsem uřízl kus duralové trubky, který měl stejný vnější průměr jako pružina. Do ní zašrouboval šroub z nějaké tchánovy hmoždinky, který měl strmě stoupající závit a šla na něj nasadit pružina tak, aby měla co nejmenší stranovou vůli (obr. 05). Šroub jsem seřízl na délku asi jedné třetiny délky pružiny.
Délku trubky jsem zvolil takovou, aby po nasazení na šroub (šipka 2 na obr. 01) byla pružina jenom velmi mírně stlačena a zafixoval ji nerezovým drátem do kola o síle 2 mm. Tím vznikla základna pro usazení pružiny (obr. 06)
Na šroub jsem ještě navlékl podložku a posadil na ni pružinu, jak je znázorněno na obrázku číslo 07.
V plechu jsem vyvrtal díru na zasazení trubky a zbrousil na sílu plechu. Celé lože pro pružinu zajištěné drátem od kola je na obrázcích číslo 08 a 09.
Potom jsem nasadil podložku a pružinu – obrázek č. 10 a 11.
Celé jsem to nasadil na šroub na tom vylézajícím válečku a ve stěně středového tunelu zajistil malým samořezným vrutem – obrázek č. 12.
Drží to už měsíc (auto vyjíždí denně). Když se dívám na řazení jednotlivých rychlostních stupňů, pozoruji, že pružina pracuje. Dojde-li přesto při zařazení nějaké rychlosti k povysunutí válečku, pružina jej vlivem vibrací při jízdě zasune zpět. Při řazení však „pracuje“ i stěna středového tunelu, o kterou je plech opřen, takže přemýšlím, zda by nebylo dobré pod plech s pružinou zasunout ještě nějaký další, větší a silnější plech, který by lépe rozložil sílu pružiny.
Vím. Oprava je to veskrze amatérská, ale byla za pár haléřů a zatím stoprocentně funguje.


Přílohy:
Obr. 02 Mechanismus řazení ze zadu.JPG
Obr. 02 Mechanismus řazení ze zadu.JPG [ 26.67 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 03 Ventilová pružina.JPG
Obr. 03 Ventilová pružina.JPG [ 26.78 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 04 Upravený úhlový plech.JPG
Obr. 04 Upravený úhlový plech.JPG [ 23.77 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 05 Lyž. hůlka se zavrtaným šroubem z hmoždinky.JPG
Obr. 05 Lyž. hůlka se zavrtaným šroubem z hmoždinky.JPG [ 23.44 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 06 Základna pro nasazení pružiny.JPG
Obr. 06 Základna pro nasazení pružiny.JPG [ 26.99 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 07 Nasazená pružina.JPG
Obr. 07 Nasazená pružina.JPG [ 28.63 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 08 Ukotvení v plechu,směr od  řadící páky.JPG
Obr. 08 Ukotvení v plechu,směr od řadící páky.JPG [ 24.42 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 09 Ukotvení v plechu, směr k řadící páce.JPG
Obr. 09 Ukotvení v plechu, směr k řadící páce.JPG [ 27.71 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 10 Nasazená podložka pod pružinu.JPG
Obr. 10 Nasazená podložka pod pružinu.JPG [ 25.87 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 11 Celá sestava pružiny.JPG
Obr. 11 Celá sestava pružiny.JPG [ 25.87 KiB | Zobrazeno 1568 x ]
Obr. 12 Nasazení na řadící mechanismus.JPG
Obr. 12 Nasazení na řadící mechanismus.JPG [ 29.2 KiB | Zobrazeno 1568 x ]

_________________
Tomáš 572


Naposledy upravil(a) Tomáš 572 dne sob bře 19, 2011 20:56, celkem upraveno 2 x.
Nahoru
   
PříspěvekNapsal: čtv bře 10, 2011 12:19 
Offline
Člen klubu
Člen klubu
Uživatelský avatar

Registrován: pát lis 25, 2005 11:15
Příspěvky: 4420
Bydliště: Soběslav tel:608853577
Celý plastový mechanismus řazení jde koupit Cena je ca.400-700kč podle prodejce.

_________________
Lancia Delta HPE 1.9 JTD 6q
Lancia Delta 1.6 HF 16v
Lancia Delta HF Integrale 16V v přípravě
Lancia Stratos replika v přípravě


Nahoru
   
PříspěvekNapsal: čtv bře 10, 2011 12:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Příspěvky: 32
Bydliště: Kolín
Zapomněl jsem do příspěvku zamontovat obrázek č. 01. Upravil jsem to a po schválení už snad bude návod kompletní. :)

_________________
Tomáš 572


Nahoru
   
PříspěvekNapsal: čtv kvě 12, 2011 16:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob říj 02, 2010 22:58
Příspěvky: 32
Bydliště: Kolín
Pro Karla 6. Je to možné. Nepátral jsem po tom. Nevím však, jak je narušená ta osa. S kovovými převody by to asi bylo dražší. Každopádně díky za tip.

_________________
Tomáš 572


Nahoru
   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 6 příspěvků ] 

Všechny časy jsou v UTC+02:00


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Český překlad – phpBB.cz