Lancia Thema (1984 – 1994)

Lancia Thema (typ 834) je manažerský vůz vyráběný italskou automobilkou Lancia v letech 1984-1994 a jeden ze čtyř vozů, které sdílely platformu typu 4 spolu s modely Alfa Romeo 164, Fiat Croma a Saab 9000.

V únoru 2011 bylo oznámeno, že druhá generace modelu Chrysler 300C, která měla být uvedena na trh koncem téhož roku, se bude prodávat jako Lancia Thema na všech evropských trzích s výjimkou Velké Británie a Irska, které si ponechají označení 300C. Jako Thema se vůz vyráběl a prodával v letech 2011 až 2014.

Lancia Thema byla ohlášena v květnu 1984, poté byla představena motoristickému tisku na akci konané v říjnu 1984 ve Vídni a široké veřejnosti na autosalonu v Turíně v listopadu téhož roku. První série modelu Thema se vyráběla v letech 1984 až 1988, přičemž zpočátku byly k dispozici čtyři různé modely. Dva z nich se dodávaly s osmiventilovým benzinovým čtyřválcem se dvěma vačkami a vstřikováním paliva o objemu 1 995 cm3 , v provedení s přirozeným sáním u modelu Thema i.e. nebo s přeplňováním turbodmychadlem a mezichlazením u modelu Thema i.e. Turbo. Výkon motoru byl 120 k, resp. 165 k. Nejdražším modelem byla Thema 6V, poháněná šestiválcem o objemu 2 849 cm3 a výkonu 150 k, který byl vyladěn na plynulost. Na většině evropských trhů byl k dispozici také čtyřválcový vznětový motor s turbodmychadlem a mezichladičem o objemu 2 445 cm3 a výkonu 100 k, a to v modelu Thema turbo ds. V roce 1986 byl představen model Thema Station Wagon navržený Pininfarinou, který byl k dispozici pouze s oběma přeplňovanými motory, a model Thema 8-32 s motorem Ferrari V8.

Druhá série modelu Thema byla představena na pařížském autosalonu v září 1988. 2,0litrové motory s 16 ventily nahradily předchozí osmiventilové jednotky a zvýšily výkon na 147 k (108 kW) u modelu Thema i.e. 16v s přirozeným sáním a na 185 k (136 kW) u modelu Thema 16v s turbodmychadlem. Osmiventilový dvoulitr, nyní s výkonem 117 k (86 kW), zůstal v prodeji v základním modelu Thema i.e. Šestiválec 147 k (108 kW) v modelu Thema V6 byl jen mírně upraven. U vznětového motoru v modelu Thema turbo ds se nepatrně zvýšil objem na 2499 cm3 a výrazněji výkon na 118 k (87 kW).

Byla provedena řada drobných vizuálních úprav, které měly osvěžit vzhled modelu Thema. Vpředu se objevila výraznější mřížka chladiče se svislými místo vodorovných lišt a směrovky byly přesunuty pod hlavní světlomety, pod vodorovná tmavě tónovaná skla. Vzadu byly odstraněny všechny modelové znaky a směrovky a čočky zadních světel byly nyní tónovány do červena. Nakonec byly přepracovány boční oděrové lišty, boční prahy, kryty kol a osmipaprsková kola z lehkých slitin. Kombi a 8-32 se dočkaly podobných modernizací. Díky pěti motorům, které byly k dispozici u sedanu, třem u SW (dva šestnáctiventilové benzinové a turbodiesel) a modelu 8-32 tvořilo řadu Thema devět různých modelů. Jednotlivé modely se kromě modelu 8-32 vizuálně téměř nelišily. Ostatní modely vypadaly kromě označení, rozměrů kol a designu kol (spolu s kryty zrcátek v barvě karoserie u vrcholných verzí) do značné míry shodně. Čtyřválcové a šestiválcové benzinové motory se navíc vyráběly také ve verzích vybavených katalyzátorem s mírně sníženým výkonem pro prodej na trzích, kde byla tato výbava povinná.

Druhou sérii pak nahradila faceliftovaná třetí a poslední série, představená na pařížském autosalonu v září 1992 a vyráběná v letech 1992-1994. V celé řadě byly zavedeny čtyři úrovně výbavy – základní, LE, LS a LX; motor V6 o objemu 2,9 litru byl nahrazen výkonnějším agregátem 3,0 litru o výkonu 175 k, který pocházel od Alfy Romeo.

Výroba modelu Thema byla ukončena v roce 1994, kdy se Lancia v reakci na klesající prodeje také zcela stáhla z trhů RHD (včetně Spojeného království). Model Thema byl nahrazen modelem Lancia Kappa. Celkem bylo vyrobeno přes 336 000 sedanů Thema.

Station wagon

Kromě sedanu byl ve spolupráci společností Lancia a Pininfarina v Grugliascu vyvinut a vyráběn také kombi. V prototypové podobě byl představen na frankfurtském autosalonu v září 1985 a v definitivní podobě na ženevském autosalonu v březnu 1986. Zagato ukázalo návrh kombi také dříve, na ženevském autosalonu 1985. Tento prototyp zůstal jen designovou studií, s větší prosklenou plochou v zadní části a s decentnějšími D-sloupky než u varianty Pininfarina.

Pininfarina byla také pověřena výrobou nové karoserie. Továrna Lancia smontovala všechny díly karoserie v bílé barvě společné se sedanem; nekompletní karoserie byly odeslány do Pininfariny, kde byly zkompletovány a nalakovány a proběhla konečná montáž. Verze kombi nebyla nikdy nabízena ve variantě s pravostranným řízením. V letech 1986 až 1994 vyrobila Pininfarina ve svém závodě Borgo San Paolo celkem 21 074 vozů Thema kombi.

Thema 8.32

Vůz Lancia Thema 8-32 („8“ znamená počet válců a „32“ počet ventilů) byl poprvé představen na autosalonu v Turíně v roce 1986 a byl montován v závodě Lancia S. Paolo v Turíně.Používal motor Ferrari V8 Tipo F105L o objemu 2 927 cm3. Tento motor vycházel z jednotky používané ve Ferrari 308 a ve Ferrari Mondial Quattrovalvole a některé komponenty montovala Ducati z odlitků vyrobených v Maranellu. Motor se od ostatních osmiválců Ferrari té doby lišil tím, že byl vybaven klikovým hřídelem příčného typu namísto obvyklého klikového hřídele s plochou rovinou, menšími ventily a jiným pořadím zážehu: to vše mělo zajistit, aby vlastnosti motoru lépe vyhovovaly čtyřdveřovému luxusnímu sedanu. V nekatalyzovaném provedení dával motor výkon 215 k (158 kW) při 6750 ot/min a vůz byl schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,8 s a dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h. Katalyzované verze dávaly výkon 205 k (151 kW), což umožnilo zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,2 s a dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. Vůz byl vybaven katalyzátorem, který umožňoval zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s a maximální rychlost 235 km/h. Převodovka byla pětistupňová manuální; automatická varianta nebyla k dispozici. Brzdový systém používal větší přední odvětrávané kotouče o průměru 294 mm a standardní zadní kotouče o průměru 251 mm z ostatních modelů Thema.

Lancia Thema 8-32 z první série
Všechny vozy 8-32 byly vybaveny vstřikováním paliva Bosch KE3 Jetronic, ABS, zcela novým elektronicky řízeným hřebenovým posilovačem řízení ZF Servotronic (který měnil sílu ovládání volantu v závislosti na rychlosti vozidla) a výsuvným zadním spoilerem, který měl zvýšit stabilitu ve vysokých rychlostech a který řidič ovládal otočným přepínačem na pravé páce. V zavřené poloze zapadal do roviny s víkem zavazadlového prostoru. Pneumatiky byly speciálně vyvinuté 205/55 VR15 Goodyears na pětipaprskových kolech z lehkých slitin 6J×15.

Vůz nabízel ručně vyráběný interiér ze dřeva a Alcantary (nebo na přání z kůže Poltrona Frau) a měl podobnou luxusní výbavu jako verze LX modelu Thema. Prošívaná kůže pokrývala celou palubní desku, volant (včetně středového), řadicí páky a ruční brzdu a budky, středovou konzolu, výplně dveří a sluneční clony, zatímco čalounění hlavy bylo z Alcantary. Na zakázku vyrobená čelní deska přístrojové desky obsahovala dva hlavní přístroje, šest malých pomocných ukazatelů a trojici kruhových výdechů klimatizace. Stejně jako kryty dveří a víka ukrývající rádio a popelník byla dýhována matným lakovaným dřevem burr. Přístrojová deska měla černé ciferníky se žlutými ručičkami a značkami; její součástí byl teploměr vody, teploměr a tlakoměr oleje a kontrolní panely světel a hnacího ústrojí. Sedadla (a odpovídající výplně dveřních panelů) byla standardně čalouněna béžovou nebo datlově hnědou Alcantarou, černá nebo hnědá kůže byla příplatkovou výbavou. Hnědý interiér dostal barevně sladěné spínací přístroje, koberce a obložení. Bez ohledu na výběr interiéru si mohli kupující Themy 8-32 vybrat z pěti barev laku, všechny v metalickém odstínu: Blizzard Blue, Winner Red, Quartz Grey, Reflex Green a Black. Po bocích a na zádi vozu se táhl dvojitý ručně malovaný pruh (horní sladěný s barvou karoserie, spodní žlutý). Kromě laku, výsuvného spoileru a kol byly jedinými vnějšími detaily, kterými se model 8-32 odlišoval od ostatních Them, žluté nápisy „8-32“, stříbrná mřížka chladiče ve tvaru vejce a dvojité výfukové koncovky. K pozoruhodným prvkům výbavy patřila automatická klimatizace, elektricky ovládané střešní okno, možnost umístění autotelefonu v přední loketní opěrce a zadní samostatná elektricky ovládaná sedadla.

Přejít nahoru